Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2014

Πώς καταπολεμούνται οι αμφιβολίες.

Πολλοί, και ιδιαίτερα εκείνοι που διάγουν χριστιανική ζωή, ταλαντεύονται πολλές φορές από θεωρίες σκεπτικισμού. Υπάρχουν στην Αγία Γραφή πολλά πράγματα τα οποία αυτοί δεν μπορούν να ερμηνεύσουν ή και να κατανοήσουν ακόμη, και αυτά ο σατανάς τα μεταχειρίζεται για να κλονίσει την πίστη τους, ότι η Γραφή είναι θεία Αποκάλυψη. Διερωτώνται: "Πώς να ξέρω ποιο είναι το σωστό; Αν πραγματικά η Γραφή είναι ο λόγος του Θεού, πώς μπορώ να απαλλαγώ από αυτές τις αμφιβολίες και απορίες;"

Ο Θεός ποτέ δε ζητάει να πιστέψουμε, χωρίς να δώσει επαρκείς αποδείξεις για να στηριχθεί η πίστη μας. Η ύπαρξή Του, ο χαρακτήρας Του, και η βεβαιότητα του λόγου Του, βασίζονται σε μαρτυρίες που ανταποκρίνονται στη λογική μας. Και τέτοιες μαρτυρίες αφθονούν. Ο Θεός όμως δεν απέκλεισε την ύπαρξη της αμφιβολίας. Η πίστη μας πρέπει να βασίζεται επάνω σε αποδείξεις, όχι σε επιχειρηματολογίες. Αυτοί που θέλουν να αμφιβάλουν, θα βρουν ευκαιρία. Όσοι πραγματικά επιθυμούν να γνωρίσουν την αλήθεια, θα ανακαλύψουν άφθονες αποδείξεις για να στηρίξουν την πίστη τους.

Είναι αδύνατον οι περιορισμένες διάνοιές μας να κατανοήσουν στην εντέλεια το χαρακτήρα των έργων του Απείρου. Και για την οξυδερκή διάνοια, και για τον πιο καλλιεργημένο νου, η ύπαρξη του Θεού θα περιβάλλεται πάντοτε από ένα πέπλο μυστηρίου. "Δύνασαι να εξιχνιάσης τα βάθη του Θεού; δύνασαι να εξιχνιάσης του Παντοδυνάμου την εντέλειαν; Ταύτα είναι ως τα ύψη του ουρανού. Τί δύνασαι να κάμης; είναι βαθύτερα του άδου. Τί δύνασαι να γνωρίσης;" Ιώβ 11:7-8. Και ο απόστολος Παύλος αναφωνεί: "Ω βάθος πλούτου και σοφίας, και γνώσεως Θεού! Πόσον ανεξερεύνητοι είναι αι κρίσεις Αυτού και ανεξιχνίαστοι αι οδοί Αυτού". Ρωμαίους 11:33. Αν και, "νεφέλη και ομίχλη είναι κύκλω Αυτού, δικαιοσύνη και κρίσις η βάσις του θρόνου Αυτού". Ψαλμοί 97:2.

Τη συμπεριφορά του Θεού και τα κίνητρα που Τον ωθούν, μπορούμε να τα κατανοήσουμε σε τέτοιο βαθμό, μόνο όσο μας χρειάζεται για να διακρίνουμε την απεριόριστη αγάπη και ευσπλαχνία Του, ενωμένες με την άπειρη δύναμή Του. Μπορούμε να καταλάβουμε τόσο μόνο από τις προθέσεις Του, όσο χρειάζεται για το καλό μας. Και πέρα από αυτό, πρέπει ακόμη να εμπιστευόμαστε Εκείνον, του οποίου το χέρι είναι παντοδύναμο, και η καρδιά Του ξέχειλη από αγάπη.

Ο Λόγος του Θεού όπως και ο χαρακτήρας του θείου Συγγραφέα του, παρουσιάζουν μυστήρια που δεν μπορούν να κατανοηθούν από τις ατελείς μας διάνοιες. Η είσοδος της αμαρτίας στον κόσμο, η ενσάρκωση του Ιησού, η αναγέννηση, η ανάσταση και πολλά άλλα θέματα που αναφέρει η Γραφή, είναι μυστήρια πολύ βαθιά για τον ανθρώπινο νου να τα εξιχνιάσει, και να τα κατανοήσει στην πληρότητά τους. Αλλά αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία για να αμφιβάλουμε στο Λόγο του Θεού, επειδή αδυνατούμε να εξηγήσουμε τα μυστήρια της πρόνοιάς Του. Ο φυσικός κόσμος διαρκώς μας περιβάλλει με μυστήρια που είναι ανεξιχνίαστα. Και αυτά ακόμη τα ατελέστερα στοιχεία της ζωής, παρουσιάζουν προβλήματα που ούτε ο μεγαλύτερος φιλόσοφος δεν είναι σε θέση να τα ερμηνεύσει.

Παντού συναντάμε θαυμάσια πράγματα, πάνω από τις δυνάμεις μας να τα κατανοήσουμε. Μας προξενεί λοιπόν κατάπληξη, αν και στον πνευματικό κόσμο βρίσκονται μυστήρια ακατανόητα. Η δυσκολία έγκειται αποκλειστικά στην αδυναμία, και τη στενότητα της ανθρώπινης αντίληψης. Ο Θεός μάς έδωσε στη Γραφή ικανοποιητικές αποδείξεις για τη θεϊκή προέλευσή της, και δεν πρέπει να αμφιβάλουμε για το Λόγο Του, επειδή δεν είμαστε σε θέση να καταλάβουμε όλα τα μυστήρια της θείας Πρόνοιας.

Ο απόστολος Πέτρος λέει ότι στη Γραφή, "είναι τινά δυσνόητα τα οποία οι αμαθείς και οι αστήρικτοι στρεβλώνουσι προς ιδίαν αυτών απώλειαν". Β' Πέτρου 3:16. 
Αυτά τα δυσνόητα της Γραφής, τα χρησιμοποιούν οι σκεπτικιστές σαν επιχειρήματα, τα οποία στρέφουν εναντίον της. Όμως συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Αυτά αποτελούν ένα σοβαρό επιχείρημα, ότι η Βίβλος είναι γραμμένη με θεία έμπνευση. Αν η Γραφή δεν ανέφερε τίποτε για το Θεό, παρά μόνο για τα πράγματα εκείνα που μας είναι ευκολονόητα, αν την ανωτερότητα και το μεγαλείο Του μπορούσε να συλλάβει ο ανθρώπινος νους, τότε η Γραφή δε θα αποτελούσε θεία αυθεντία. Ακριβώς αυτό το μεγαλείο και το μυστήριο των θεμάτων που παρουσιάζει, είναι που εμπνέουν εμπιστοσύνη στη Γραφή ότι αυτή είναι ο Λόγος του Θεού.

Η Βίβλος παρουσιάζει την αλήθεια με τέτοια απλότητα και τελειότητα προσαρμογής στις ανάγκες και επιθυμίες της ανθρώπινης καρδιάς, που έχει καταπλήξει και γοητεύσει και τις πιο καλλιεργημένες διάνοιες, ενώ ταυτόχρονα βοηθάει και τους πιο απλούς και αγράμματους να βρουν το δρόμο της σωτηρίας. Και όμως, οι απλές αυτές αλήθειες κλείνουν μέσα τους θέματα τόσο βαθιά και περίπλοκα, θέματα που βρίσκονται τόσο μακριά από την ανθρώπινη αντίληψη, που τα παραδεχόμαστε μόνο επειδή αναγνωρίζουμε τη θεία αυθεντία τους.

Έτσι και το σχέδιο της σωτηρίας ξετυλίγεται μπροστά μας, με τρόπο που κάθε ψυχή μπορεί να αντιλαμβάνεται τα βήματα που πρέπει να κάνει με μετάνοια προς το Θεό, και με πίστη προς τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, για να αποκτήσει τη σωτηρία κατά τη θεία υπόδειξη. Και όμως κάτω από αυτές τις ευκολονόητες αλήθειες, βρίσκονται μυστήρια που μπορεί να εξαντλούν την ερευνητική διάνοια, τον ειλικρινή όμως ερευνητή της αλήθειας του εμπνέουν ευλάβεια και πίστη. Όσο περισσότερο αυτός ερευνάει τη Γραφή, τόσο περισσότερο πείθεται ότι αυτή είναι ο Λόγος του Θεού που ζει στην αιωνιότητα, και η ανθρώπινη λογική υποκλίνεται μπροστά στο μεγαλείο της θείας αποκάλυψης.

Αναγνωρίζοντας την αδυναμία μας για την πλήρη κατανόηση των μεγάλων βιβλικών αληθειών, παραδεχόμαστε απλούστατα ότι η περιορισμένη μας διάνοια αδυνατεί να συλλάβει την έννοια του απείρου, και ότι ο άνθρωπος με τις ατελείς γνώσεις του, δεν μπορεί να κατανοήσει τους σκοπούς του Παντογνώστη.

Οι σκεπτικιστές και οι άπιστοι, απορρίπτουν το Λόγο του Θεού επειδή δεν είναι σε θέση να εισχωρήσουν σε όλα τα μυστήριά του. Αλλά και αυτοί που παραδέχονται ότι πιστεύουν στη Γραφή, δεν είναι απαλλαγμένοι όλοι από τον κίνδυνο αυτόν. Ο απόστολος λέει: "Προσέχετε, αδελφοί, να μη υπάρχη εις μηδένα από σας πονηρά καρδία απιστίας, ώστε να αποστατήση από Θεού ζώντος", Εβραίους 3:12. 
Καλό είναι να μελετούμε εμβαθύνοντας στις διδασκαλίες της Γραφής και να ερευνούμε, "τα βάθη του Θεού", όσο μας αποκαλύπτονται στη Γραφή. Όμως, ενώ "τα κρυπτά ανήκουσιν εις Κύριον τον Θεόν ημών", τα "αποκεκαλυμμένα ανήκουσιν εις ημάς". Α' Κορινθίους 2:10.

Το έργο του Σατανά είναι να διαστρεβλώνει τις ερευνητικές δυνάμεις της διάνοιας. Στην εξέταση της Αγίας Γραφής βρίσκεται ανάμικτο ένα είδος υπεροψίας, που κάνει τους ανθρώπους να χάνουν την υπομονή τους, και να νιώθουν ηττημένοι, όταν δεν μπορούν να εξηγήσουν κάθε τμήμα της Γραφής με τον τρόπο που τους ικανοποιεί. Το θεωρούν υποτιμητικό να παραδεχθούν ότι δεν καταλαβαίνουν τα λόγια της θεοπνευστίας. Είναι απρόθυμοι να περιμένουν υπομονητικά, πότε ο Θεός θα κρίνει κατάλληλη τη στιγμή να τους αποκαλύψει την αλήθεια. Αισθάνονται ότι η ανθρώπινη σοφία τους χωρίς καμιά βοήθεια, είναι ικανή να τους κάνει να κατανοήσουν τη Γραφή. Και αν αποτύχουν, τότε ουσιαστικά αρνούνται το κύρος της. Είναι αλήθεια ότι πολλές θεωρίες και διδασκαλίες, που κατά γενική γνώμη υποτίθεται ότι προέρχονται από τη Βίβλο, δεν στηρίζονται ουσιαστικά στη διδαχή της, μάλιστα και αντιφάσκουν προς το γενικό περιεχόμενο της θεοπνευστίας. Αυτά τα πράγματα οδήγησαν πολλούς στην αμφιβολία και στη σύγχυση. Όμως η ευθύνη δεν πέφτει επάνω στο Λόγο του Θεού, αλλά στον άνθρωπο που τον διαστρέφει.

Αν ήταν δυνατόν τα δημιουργήματα να φθάσουν στο σημείο να κατανοήσουν στην εντέλεια το Θεό και τα έργα Του, τότε αφού θα το πετύχαιναν αυτό, δεν θα απέμενε γι’αυτούς κανένα πρόσθετο ενδιαφέρον για την αλήθεια, καμιά αύξηση της γνώσης, καμιά διανοητική ή ψυχική ανάπτυξη. Δεν θα ήταν πια υπέρτατος ο Θεός, και ο άνθρωπος θα σταματούσε κάθε πρόοδο, εφόσον θα έφθανε στο απόγειο της γνώσης και επίτευξης. Ας ευχαριστήσουμε το Θεό που δε συμβαίνει αυτό. Ο Θεός είναι άπειρος, "εν τω οποίω είναι κεκρυμμένοι πάντες οι θησαυροί της σοφίας και της γνώσεως". Κολοσσαείς 2:3. Και μέσα στην αιωνιότητα οι άνθρωποι θα έχουν την ευκαιρία διαρκώς να ερευνούν, διαρκώς να μαθαίνουν, χωρίς ποτέ να εξαντλούνται οι θησαυροί της σοφίας, της αγαθότητας, και της δύναμης του Θεού.

Η πρόθεση του Θεού είναι, οι αληθείς λόγοι Του στη ζωή αυτή, να αποκαλύπτονται συνεχώς στο λαό Του. Ένας μόνο τρόπος υπάρχει που μας εξασφαλίζει αυτή τη γνώση. Ο Λόγος του Θεού γίνεται κατανοητός μόνο με τη φώτιση του Αγίου Πνεύματος, το οποίο έδωσε την έμπνευσή Του. "Τα του Θεού ουδείς γινώσκει ειμή το Πνεύμα του Θεού", "επειδή το Πνεύμα ερευνά τα πάντα και τα βάθη του Θεού". Α' Κορινθίους 2:10-11. Και η υπόσχεση του Χριστού στους μαθητές Του ήταν: " Όταν δε έλθη Εκείνος, το Πνεύμα της αλήθειας, θέλει σας οδηγήσει εις πάσαν την αλήθειαν...διότι εκ του Εμού θέλει λάβει και αναγγείλει προς εσάς". Ιωάννην 16:13-14.

Αν δεν θέλουμε να είναι σκοτεινή η έννοια της Γραφής για μας, έτσι που να αδυνατούμε να αντιληφθούμε και τις πιο απλές αλήθειές της ακόμη, πρέπει να έχουμε την πίστη και απλότητα του μικρού παιδιού, να είμαστε πρόθυμοι να μάθουμε ζητώντας τη συμπαράσταση του Αγίου Πνεύματος. Από το ένα μέρος η συναίσθηση της δύναμης και της σοφίας του Θεού, από το άλλο μέρος η δική μας ανικανότητα να αντιληφθούμε το μεγαλείο Του, πρέπει να μας γεμίζουν ταπεινοφροσύνη. Και οφείλουμε να ανοίγουμε το Λόγο Του με ιερό δέος, σαν να εισερχόμαστε στην παρουσία Του. Όταν ασχολούμαστε με τη Γραφή, ο νους μας πρέπει να αναγνωρίζει μια αυθεντία ανώτερη από τη δική του, ενώ η καρδιά και η λογική μας, πρέπει να υποκλιθούν μπροστά στο μεγαλείο Εκείνου που το όνομά Του είναι ο ΩΝ.

Είναι πολλά πράγματα που φαίνονται σκοτεινά ή δύσκολα, που ο Θεός θα καταστήσει απλά και σαφή σε όσους θέλουν να καταλάβουν. Αλλά χωρίς την καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος, θα διατρέχουμε διαρκώς τον κίνδυνο να διαστρέψουμε ή να παρερμηνεύσουμε τη Γραφή. Σε πολλές περιπτώσεις η μελέτη της Γραφής δεν επιφέρει κανένα όφελος, συχνά μάλιστα προξενεί και ζημία. Όταν ο Λόγος του Θεού ανοίγεται χωρίς σεβασμό και προσευχή, όταν οι σκέψεις και οι επιθυμίες μας δεν είναι προσηλωμένες στο Θεό, ή δεν εναρμονίζονται με το θέλημά Του, τότε ο νους σκοτίζεται από αμφιβολίες, και αυτή ακόμη η μελέτη της Γραφής ενθαρρύνει το σκεπτικισμό. Ο εχθρός κατευθύνει τις σκέψεις, και υποδεικνύει ερμηνείες βυθισμένες στην πλάνη. Κάθε φορά που οι άνθρωποι δεν προσπαθούν να εναρμονισθούν στα έργα και στις πράξεις τους με το Θεό, όσο εγγράμματοι και να είναι, διατρέχουν τον κίνδυνο να παρερμηνεύσουν τη Γραφή, και δεν είναι φρόνιμο να ασπασθεί κανείς τις ερμηνείες τους. Εκείνοι που επιζητούν να βρουν αντιφάσεις στη Γραφή, δεν έχουν πνευματική επίγνωση. Με διεστραμμένη την όραση, θα βρουν πολλές αιτίες για αμφιβολία και απιστία σε πράγματα που είναι στ’ αλήθεια απλά και κατανοητά.

Όσο και αν προσπαθούν να την καλύψουν, η πραγματική αιτία της αμφιβολίας και του σκεπτικισμού είναι, τις περισσότερες φορές, η αγάπη της αμαρτίας. Οι διδασκαλίες, και οι περιορισμοί του Λόγου του Θεού, δεν είναι ευπρόσδεκτα στην υπεροπτική καρδιά που αγαπάει την αμαρτία, και όσοι δεν εννοούν να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις Του, πρόθυμα αμφισβητούν το κύρος Του.

Για να φθάσουμε στην αλήθεια, πρέπει να ποθούμε ειλικρινά να τη γνωρίσουμε, και με πρόθυμη καρδιά να υπακούσουμε σε αυτήν. Και όσοι με τέτοιο πνεύμα ασχολούνται με τη μελέτη της Γραφής, θα ανακαλύψουν άφθονες αποδείξεις ότι αυτή είναι ο Λόγος του Θεού, και θα συναποκομίσουν ως κέρδος την κατανόηση των αληθειών της, που θα τους καταστήσει σοφούς για τη σωτηρία.

Ο Χριστός είπε: "Εάν τις θέλει να κάμη το θέλημα Αυτού, θέλει γνωρίσει περί της διδαχής". Ιωάννην 7:17. Αντί να απορείς για πράγματα που είναι δυσνόητα και να τα αμφισβητείς, δώσε την προσοχή σου στο φως που λάμπει γύρω σου, και αυτό μετά θα σε οδηγήσει σε περισσότερο φως. Εκπλήρωσε με τη χάρη του Χριστού τα καθήκοντά σου εκείνα που τα αντιλαμβάνεσαι, και τότε θα σου είναι δυνατόν να καταλάβεις και να εκτελέσεις και εκείνα που τώρα σε κάνουν να αμφιβάλεις.

Υπάρχει μια απόδειξη προς όλους - από τους πιο μορφωμένους ως τους πιο αγράμματους - η απόδειξη της πείρας. Ο Θεός μάς προσκαλεί να δοκιμάσουμε για λογαριασμό μας την πραγματικότητα του Λόγου Του, την αλήθεια των υποσχέσεών Του. Μας προτρέπει: "Γεύθητε και ιδέτε ότι αγαθός ο Κύριος", Ψαλμοί 34:8. Αντί να βασιζόμαστε στα λόγια των άλλων, πρέπει οι ίδιοι να δοκιμάσουμε. "Αιτείτε και θέλετε λαμβάνει" διακηρύττει ο Χριστός, Ιωάννην 16:24. Οι υποσχέσεις Του θα εκπληρωθούν, γιατί ποτέ δεν έχουν αποτύχει, ούτε μπορούν ποτέ να αποτύχουν. Και καθώς πλησιάζουμε στον Ιησού και μας ευφραίνει ο πλούτος της αγάπης Του, οι αμφιβολίες και τα σκοτάδια που μας περιβάλλουν, θα διαλυθούν από το φως της παρουσίας Του.

Ο απόστολος Παύλος λέει ότι ο Θεός, "ηλευθέρωσεν ημάς εκ της εξουσίας του σκότους και μετέφερεν εις την βασιλείαν του αγαπητού Αυτού Υιού", Κολοσσαείς 1:13, και ότι εκείνος που πέρασε από το θάνατο στη ζωή, "επεσφράγισεν ότι ο Θεός είναι αληθής", Ιωάννην 3:33. Ένας τέτοιος άνθρωπος μπορεί να βεβαιώσει ότι: 'Χρειαζόμουν βοήθεια και τη βρήκα στον Ιησού. Κάθε ανάγκη που είχα, αναπληρώθηκε. Η δίψα της ψυχής μου ικανοποιήθηκε. Και τώρα η Γραφή είναι για μένα η αποκάλυψη του Ιησού Χριστού. Ρωτάτε γιατί πιστεύω στον Ιησού; Γιατί βρήκα ότι αυτή είναι η φωνή του Θεού στην ψυχή μου'. 
Την μαρτυρία ότι η Γραφή είναι αληθινή, και ότι ο Χριστός είναι ο Υιός του Θεού την έχουμε μέσα μας. Ξέρουμε ότι δεν ακολουθούμε μύθους σοφιστικούς.

Ο Πέτρος παρακινεί τους αδελφούς: "Αυξάνεσθε εις την χάριν και εις την γνώσιν του Κυρίου ημών και Σωτήρος Ιησού Χριστού". Όταν ο λαός του Θεού αυξάνεται σε χάρη, θα κατανοεί όλο και περισσότερο το Λόγο Του. Θα ανακαλύπτει καινούργιο φως και ομορφιά στις ιερές του αλήθειες. Αυτό επαληθεύθηκε στην ιστορία της εκκλησίας στο κύλισμα του χρόνου, και θα εξακολουθήσει το ίδιο μέχρι το τέλος. 
"Η οδός των δικαίων είναι ως λαμπρόν φως, το φέγγον επί μάλλον και μάλλον εωσού γείνη τελεία ημέρα". Β' Πέτρου 3:18, Παροιμίες 4:18.

Με πίστη μπορούμε να ατενίζουμε στο μέλλον, και να βασιζόμαστε στην υπόσχεση του Θεού για πνευματική ανάπτυξη, που πετυχαίνεται με τη συνταύτιση κάθε ανθρώπινης και θείας ιδιότητας, και με την άμεση επαφή κάθε ψυχικής δύναμης με την Πηγή του φωτός. Μπορούμε να χαιρόμαστε ότι θα διευκρινισθούν όλα εκείνα που μας έφερναν σε αμηχανία σχετικά με την πρόνοια του Θεού. Τότε όλα τα δυσνόητα θα εξηγηθούν, και μέσα σε όλα εκείνα που με την περιορισμένη αντίληψή μας βλέπαμε μόνο σύγχυση και ασυμφωνία, θα διακρίνουμε την πιο πανέμορφη αρμονία. "Τώρα βλέπομεν διά κατόπτρου αινιγματωδώς, τότε δε πρόσωπον προς πρόσωπον. Τώρα γνωρίζω κατά μέρος, τότε δε θέλω γνωρίσει καθώς και εγνωρίσθην", Α' Κορινθίους 13:12...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.